נתב"ג בשיא של כל הזמנים: 24 מיליון נוסעים עברו בנמל התעופה בשנת 2019 

זה המספר רשמי: ב-2019 עברו בנתב"ג בדיוק 24,821,767 נוסעים. זהו גידול של כ-1,600,000 נוסעים בטיסות בינלאומיות לעומת השנה הקודמת. הנתון משקף צמיחה שנתית של כ-7.5% בלבד לעומת שנת 2018. על פי דיווחי רשות שדות התעופה, הצטרפו כ-10 חברות תעופה חדשות, בנוסף ל-140 חברות תעופה קיימות הפועלות בנתב"ג.

אוגוסט, כצפוי, הוא החודש העמוס ביותר בנתב"ג: כ-2.8 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג בחודש זה, כחלק מחופשת הקיץ במוסדות החינוך. זהו שיא עונת התיירות הבינלאומית, והמחירים עולים בהתאם.

כדי להתמודד עם הגידול הקבוע במספר הטיסות והנוסעים, מתכננת רשות שדות התעופה (רש"ת) בניית טרמינל נוסף בנתב"ג – כולל מסועים, חניונים, עמדות צ'ק-אין והשקעה כספית של מיליארדי ש"ח. כך עושים נמלי תעופה רבים נוספים ברחבי העולם, כדי להתחרות על הנוסעים הבינלאומיים התובעניים, וכדי להתמודד עם גלי התיירות החדשים מן המזרח הרחוק (סין, בעיקר, שתהווה כ-20% מכלל הטסים בעולם, עד שנת 2040).

רשות שדות התעופה קיוותה כי נתב"ג תוכל להיכנס לרשימת נמלי התעופה הגדולים בעולם כבר ב-2019, אך הנמל לא הצליח להגיע לסף הנדרש: 25 מיליון נוסעים. זה כנראה יקרה רק ב-2020, אז יוגדר נמל התעופה בן גוריון "נמל תעופה גדול". קשה להאמין, אבל רק לפני 5 שנים נחשב נתב"ג "נמל תעופה קטן". נכון לתחילת 2020, הוא עדיין מקוטלג כ"נמל תעופה בינוני".

הגדרת גודל נמל התעופה נושאת בחובה גם משמעויות כספיות, בין השאר גם גובה אגרות הנוסעים בהתאם לרמת הביקוש הבינלאומי. נמל התעופה הגדול בעולם, הממוקם באטלנטה (ארה"ב) משרת בשנה אחת למעלה מ-107 מיליון נוסעים. מעניין לציין כי הנוסעים בטיסות "קונקשן" (טיסות מעבר) נספרים למעשה פעמיים – גם בתור "נוחתים" וגם בתור "ממריאים".

הסכם השמיים הפתוחים, עליו חתמה ישראל מול האיחוד האירופי ב-2012 ואישרה בממשלה ב-2013, הכניס אלינו חברות תעופה זרות רבות כגון וויז אייר, ריין אייר, ג'רמן ווינגס ועוד. חברת איזי ג'ט הבריטית הצטרפה לנתב"ג כבר ב-2009, ולכן חיזקה את מעמדה בשוק הלואו-קוסט. 

חברות הלואו-קוסט ("טיסות חסך") עשו את ההבדל בנתב"ג בשנים האחרונות, בוודאי ברמה הכמותית. הנה פסגת הטבלה המסכמת של חברות התעופה בנתב"ג במהלך 2019:

  1. אל על (5.83 מיליון נוסעים)
  2. וויז אייר (1.279 מיליון נוסעים)
  3. איזי ג'ט (1.172 מיליון נוסעים)
  4. טורקיש איירליינס (1.171 מיליון נוסעים)
  5. אירופלוט (772,000 נוסעים)
  6. ישראייר (768,000 נוסעים)
  7. ארקיע (760,000 נוסעים)

טורקיה היא היעד הפופולרי ביותר עבור ישראלים ב-2019, ואחריו – ארה"ב ואיטליה במקום השני והשלישי. חלק ניכר מן הטסים הגיעו לטורקיה רק בתור טיסת מעבר (קונקשן). בכלל, נראה כי הישראלים הפכו את טיסות הלואו-קוסט לאמצעי הימלטות מן הנופש היקר בישראל. מחירי המלונות והמסעדות הזולים במזרח אירופה, למשל, הובילו לכך שישראלים רבים מעדיפים לטוס לחו"ל מאשר לשכור צימר או חדר מלון בארץ. 

בשנים האחרונות, מחירי טיסות הלואו-קוסט ליעדים קרובים צנחו במידה כזו, בעיקר ב"אוף-סיזן" (מחוץ לעונת התיירות), עד שהפכו אטרקטיביים לא פחות מנסיעה בכלי תחבורה בתוך ישראל. אתרי טיסות לואו-קוסט מציעים מחירים בטווח ה-100 אירו, ולעתים אף פחות מכך. יעדים ידועים כמו פריז, אמסטרדם, לונדון, ברצלונה וברלין מושכים נוסעי לואו-קוסט בסופי שבוע לצד יעדים זולים ומשתלמים כגון פאפוס, וינה, בודפשט, בוקרשט, ורשה, סופיה, אתונה, באטומי ועוד.

נתב"ג פתח את שעריו עוד לפני הקמת מדינת ישראל. שלטונות המנדט הבריטי תיכננו ובנו אותו ב-1936. הבריטים כינו אותו "וילהלמה", על שם מושבה טמפלרית סמוכה. בנמל כ-45 שערי עלייה למטוסים, והקוד הבינלאומי שלו הוא TLV לפי ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, או LLBG לפי הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO).